
Kverneland Bil er en av Norges ledende aktører innen salg av Ford, Volvo, Mazda, Jaguar, Land Rover, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, og MG. Selskapet har eksistert helt siden 1921, og har en lang og tradisjonsrik historie. Kverneland Bil er nesten like gammel som selve bilbransjen, og har all grunn til å feire sitt 100-års jubileum i 2021.
I dag er de et godt innarbeidet konsern med rundt 250 ansatte, og for 2021 forventer Kverneland Bil et salg på nærmere 7000 biler og 2,5 milliarder kroner i omsetning. Konsernet er blant de største bilgrupperingene i Norge, og er ledende på salg av Ford, Mazda og Volvo.
Merete Tisløv, business controller, Kverneland Bil AS, forteller om hvordan selskapet bruker løsninger fra Profitbase som grunnlag for å ta de beste beslutningene for selskapets økonomiske vekststrategi.
Da Tisløv begynte i Kverneland Bil høsten 2010, hadde hun god erfaring med Profitbase fra en tidligere arbeidsplass. Kverneland Bil brukte budsjett- og simuleringssystemet ‘SIM’, og et datavarehus fra en annen leverandør. Løsningen medførte veldig mye manuelt arbeid, blant annet i form av punching av tall i Excel-rapporter.
«Vi måtte legge inn tallene i budsjettsystemet manuelt. Alternativt kunne Profitbase sende dem over til oss», sier Tisløv.
Hovedutfordringene var:
Tisløv foreslo at det var nødvendig å finne den beste teknologien for å følge markedet. I tillegg var det et behov for effektivisering gjennom jevnlig oppdatering av rapportene, istedenfor hver 14. dag. Teamet trengte rapporter som var klare og enkle å lese. Spesielt når det kom til produksjonsanalyse (disse rapportene gjør det enklere å planlegge bemanning og kostnader).
«Bilimportørene har egne datavarehus, men disse er bare for Ford eller Volvo. De kan ikke kombineres med vår finanskube, eller andre merker», sier hun.
«Aha-øyeblikket» skjedde da selskapet fikk bidrag til teknologiutvikling fra Profitbase. Løsningen innebar blant annet innsamling av data fra de ulike kildene, sammenstilling, kvalitetssikring og et sett med rapporter for løpende rapportering. Komplett oversikt og innsikt.
I 2011 begynte Kverneland Bil å bruke InFront og WebPlan fra Profitbase. De jobbet parallelt med rapporter i Excel. «Nå har vi bare én Excel-rapport igjen», sier Tisløv. Kverneland Bil er fornøyd med løsningene fra Profitbase, og selskapets økonomistab bruker InFront til rapportering av regnskap – og Profitbase Planner til å lage budsjett og prognoser.
Hele kundehistorien er funnet på den Profitbase websiden.