
Kraft Bank er en nyetablert bank som primært tilbyr refinansiering til kunder som har en komplisert eller vanskelig økonomi, og som av forskjellige årsaker sliter med å få finansiering. Innskuddsbetingelsene de tilbyr er blant landets beste. I denne kundehistorien forteller Kraft Banks finansdirektør Ole Jacob Olsnes og Elisabeth Frøyland, ansvarlig for Risk og Compliance, om hvorfor de valgte PBC Focus for å forenkle og effektivisere rapporteringen og driften.
Kraft Bank kom til PBC med en ambisjon om å bygge en ny dataplattform med Power BI på toppen. Målet deres var å effektivisere rapporteringen. De hadde en klar forventning om at ansatte selv skulle kunne bygge enkle rapporter.
Etter hvert som Kraft Bank begynte å ekspandere fikk de også et behov for å bruke, samt tilgjengeliggjøre, mer data i organisasjonen.
«Vi ønsket oss konsulenter vi kunne stole på, derfor gikk vi til PBC», sier Olsnes.
Kraft Bank valgte PBC som strategisk samarbeidspartner på Microsoft dataplattform og Power BI. De hadde et ønske om å lage egne rapporter med hjelp av Power BI.
PBC bistår med:
«Kompleksiteten i våre behov er like store som i en større bank. Eksempelvis har vi samme antall tabeller for beregninger som større banker har, i tillegg til at lovkravene er de samme. PBC har kompetansen vi trenger og tilpasser tjenestene etter våre behov» sier Olsnes.
«Nå oppnår vi bedre beslutningstøtte, får bedre analyser og raskere tilgang til informasjonen. Løsningen effektiviserer rapporteringen og reduserer operasjonell risiko, ved å automatisere prosessene», forteller Olsnes.
Kraft Bank er nå en datadrevet organisasjon der ansatte har tilgang til rapporter uten å måtte gå direkte til Olsnes og Frøyland. Nøyaktig og pålitelig datalevering, samt en mer strukturert måte å gjøre beregninger på, sparer tid og sikrer at banken etterlever regelverk.
«Å ha bedre driftseffektivitet og sikkerhet betyr at det er mindre avhengighet av mennesker. Da reduseres menneskelige feil», sier Frøyland.
Kraft Bank anbefaler PBC Focus fordi de er fleksible, flinke og kompetente. «I Kraft Bank verdsetter vi kompetanse, nøyaktighet og fleksibilitet», sier Olsnes.
Han mener at én av suksessfaktorene er det tette samarbeidet mellom dem selv og PBC. «Vi opplever gevinster for hele organisasjonen. Vi får en bedre datakvalitet og økt kundeinnsikt. Dette gir oss et konkurransefortrinn», sier han.
Med en tilpasset kundeanalyseløsning samler de inn data fra kundene for deretter å vurderer låneavtalene, raskere.
Kraft Bank er fremoverlente og viser stort engasjement for å skape mer verdi av tilgjengelig data. Vi i PBC Focus gleder oss over å få jobbe sammen med Kraft Bank, og å kunne bidra til deres nye digitale grunnmur.